Heb je vragen, of wil je je verhaal kwijt?

Bel Vief op 085 401 36 71 of stuur een e-mail

Voetjes van de vloer: goed voor lichaam en geest

De vele zegeningen van dansen

Natuurlijk zijn er allerlei manieren om lekker actief bezig te zijn. Sporten, wandelen, en fietsen zijn de meest voor hand liggende opties. Maar wacht je van … dansen? Kijkend naar de voordelen is het eigenlijk heel gek dat we niet elke dag dansend door het leven gaan! Vief verkent de vele voordelen van bewegen op muziek. Mogen wij deze dans van u? 

De gezondheidsvoordelen beginnen al nog voor je de eerste stap hebt gezet. Want alleen al luisteren naar muziek heeft een positieve invloed op je hersenen. Het maakt tot op hoge leeftijd herinneringen los, ook bij mensen met dementie. Daarnaast zorgt het voor ontspanning, verlaging van de bloeddruk en vermindering van stress. 

Het kan altijd

Het mooiste van dansen is misschien dat het eigenlijk altijd wel kan. Of je nu alleen bent of (nog leuker) samen. Of je nu jaren dansles hebt gehad of geen idee hebt van het verschil tussen de tango en de two-step. Kinderen beginnen vanzelf te swingen als ze muziek horen dus waarom doen we dat eigenlijk niet meer zo vanzelfsprekend als we ouder zijn? Is het schaamte, onzekerheid of … nou ja wat het ook is: het is onzin. Laat alles gewoon los, zet een muziekje op en swing mee! 

Dansen is goed voor je hersenen

Dansen is stiekem best wel een ingewikkelde bezigheid. Je hersenen zijn druk met het luisteren naar de muziek, deze te interpreteren en tegelijkertijd te zorgen voor je balans en het reguleren van je coördinatie en timing. Samen dansen geeft je eigenlijk nog een extra handicap: nu moeten je hersenen ook nog rekening houden met  bewegingen van iemand anders! Een enorme uitdaging voor de grijze massa, waarmee de cognitieve vaardigheden worden getraind waardoor onze hersenen langer gezond blijven. 

Cognitieve reserve

Hoe makkelijk we omgaan met verandering, op welke manier we nieuwe informatie verwerken en ons geheugen, het wordt allemaal langzaam minder. Maar als je regelmatig danst kun je deze cognitieve veroudering tegengaan. Of in elk geval: vertragen. Studies laten zien dat mensen die veel in hun leven hebben gedanst een hogere cognitieve reserve hebben. En daarvoor hoef je echt niet je hele leven een Fred Astaire te zijn geweest; ook op latere leeftijd kun je je cognitieve reserve aanzienlijk verbeteren door regelmatig te dansen.

Dansen houdt je lijf fit

Dansen zorgt voor doorbloeding, verbetert de cardiovasculaire conditie en ons uithoudingsvermogen. Dankzij al die verschillende bewegingen gaat onze houding erop vooruit en worden spieren sterker. En wat dacht je van je balans, coördinatie en flexibiliteit? Allemaal zaken die beter worden bij af en toe de voetjes van de vloer! Het is niet alleen goed voor je lichaam en je hersenen; je knapt er ook mentaal van op. Door te dansen komt het ‘knuffelhormoon’ oxytocine vrij. Dat verlaagt je bloeddruk, je hartritme en het niveau van stresshormoon cortisol

Ga dansen

Dansen begint met muziek. Dus zet elke morgen de radio aan op een zender die je leuk vindt. Draait een cd-tje of misschien nog leuker: een ouderwetse LP. Nou ja, ouderwets? Die zijn tegenwoordig weer helemaal hip en overal verkrijgbaar. Onze hersenen en ons lijf zijn dan meteen goed doorbloed, we maken gelukshormonen aan en hebben onze gewrichten al versoepeld. Dus om een beetje in de sfeer te blijven: begin de dag met een dansje, begin de dag met een lach! 

Tip van Vief

Weten wat er nou precies gebeurt in je hersenen als je danst? Neuropsycholoog Erik Scherder legt piekfijn uit waarom dansen zo goed is. Bekijk de uitzending via NPO Start. Veel dansplezier!

Op welk liedje dans jij het liefst?
Vertel!


Meest gelezen

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief van Vief

Regelmatig tips en inspiratie rechtsreeks en gratis in je mailbox. Viefs nieuwsbrief staat bomvol inspiratie, tips en nieuwtjes om de regie over je leven zelf in de hand te houden.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief van Vief
 * Verplichte velden