Heb je vragen, of wil je je verhaal kwijt?

Bel Vief op 085 401 36 71 of stuur een e-mail

Bang om te vallen? Dit kun je doen

Verklein de kans op een gevaarlijke val

Eén van de grootste bedreigingen voor de gezondheid? Vallen! Dat veroorzaakt jaarlijks ruim 25.000 heupfracturen. Hoe komt dat toch? Waarom vallen we nu vaker dan vroeger? En vallen we echt vaker of vallen we gewoon minder goed? Vief zocht het uit en ontdekte wat jij kunt doen om een nare val te voorkomen. 

Jaarlijks valt ruim 30% van de 65-plussers én bij 1 op de 20 veroorzaakt dit blijvend verlies van mobiliteit en dus zelfstandigheid. Uit cijfers blijkt dat we vooral vallen door een gebrek aan evenwicht, verminderd zicht en door duizeligheid en verlies van spierkracht. Het komt natuurlijk niet als een verrassing dat we daardoor ook last kunnen krijgen van valangst. Ben je vrouw? Nog meer pech! Vrouwen zijn een grotere risicogroep, doordat ze brozere botten hebben dan mannen. Vergeet dus je calcium tabletten niet te nemen. Wat Vief vooral interesseert, is wat we kunnen doen om te voorkómen dat we vallen. Gelukkig is er genoeg dat je zelf kunt doen. 

Doe oefeningen

Ja hoor daar gaan we weer: blijf bewegen. We kunnen het niet genoeg zeggen. Blijven bewegen is enorm belangrijk voor het behoud van sterke spieren en botten. Hoe sterker je spieren en botten, hoe kleiner het risico op blijvende schade. Loop iedere dag minimaal 30 minuten. Kun je nog zwemmen? Heel goed! Maak daar gebruik van. Zwemmen is ontzettend goed voor je spieren zonder ze al te veel te belasten. Niet zo’n zwemmer? Ook geen probleem! Met deze simpele oefening train je je evenwicht:

  • Leg een ceintuur van een badjas op de grond en probeer over het koord te lopen. Deze oefening is heel goed om de balans te trainen en ondertussen gebruik je dus verschillende spieren. Niet alleen beenspieren, maar ook de buik- en rugspieren helpen balans te houden.

Benieuwd naar meer oefeningen voor het makkelijk thuis trainen van bepaalde spiergroepen? Je leest het hier.

Stevige schoenen 

De meeste valpartijen gebeuren in en rondom het huis. Denk daarom altijd aan het dragen van goede schoenen. Stevig zittende schoenen zijn belangrijk voor je grip. Draag je liever geen schoenen in huis? Draag dan pantoffels met een goede antislip zool. 

Een veilige trap

Andere maatregelen of wellicht extra maatregelen zijn aanpassingen aan je huis. Een traplift is een goed alternatief voor wanneer je nog thuis wilt blijven wonen en de trap veilig wilt blijven gebruiken. Het is nu eenmaal een feit dat een trap één van de grootste risicofactoren blijft. Te dure ingreep? Een traplift wordt soms vergoed vanuit de Wmo (Wet maatschappelijke ondersteuning). Dat loopt via de gemeente. Vraag ernaar!

Hulpmiddel 

Merk je aan jezelf dat je toch echt angstiger wordt? Dat je vaak je evenwicht verliest en zoek je naar nét een beetje extra steun? Er zijn ook moderne hulpmiddelen die je kunt gebruiken om je zwakste plekken te beschermen. Zo  is er een Wolkairbag. Een handig en discreet hulpmiddel dat je aan kunt trekken onder al je kleding. Deze airbag is ervoor gemaakt jouw val te breken en helpt zo een heupbreuk voorkomen. Lees hier meer over de Wolkairbag

Tip van Vief

Heb jij tips over hoe om te gaan met valangst? Wij zijn benieuwd! Geen tips maar wel jouw verhaal over vallen en opstaan delen? Dat kan natuurlijk ook. Vertel!


Meest gelezen

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief van Vief

Regelmatig tips en inspiratie rechtsreeks en gratis in je mailbox. Viefs nieuwsbrief staat bomvol inspiratie, tips en nieuwtjes om de regie over je leven zelf in de hand te houden.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief van Vief
 * Verplichte velden