Bij Vief komen steeds meer vragen binnen over het aanvragen van hulp en hulpmiddelen. Onze bezoekers verdwalen in het woud van regels, mogelijkheden en verschillende aanbieders. Dat moet makkelijker kunnen. Bas Brouwer is head of corporate development bij Monuta en initiatiefnemer van Vief. Hij legt uit wat de Vief Check is en hoe het jou helpt regie over je leven maximaal in de hand te houden. “We zullen steeds meer voor onszelf én voor elkaar moeten zorgen.”
Om te beginnen: hoe zijn jullie op het idee voor deze ‘tool’ gekomen?
“Vief is onderdeel van Monuta, een van de grootste uitvaartorganisaties van Nederland. Omdat wij elke dag achter de voordeur komen bij mensen die in een moeilijke periode zitten, zien we van heel dichtbij wat er speelt. Vooral onder ouderen. En wat we zien is dat de vergrijzende generaties steeds meer op zichzelf aangewezen zijn. Wie de regie over het leven verliest, of dat nu komt door het overlijden van een partner, een zware diagnose of bijvoorbeeld een val van de trap, kan wel wat extra hulp gebruiken om de draad weer op te pakken. Dat is de rol die Vief wil spelen in het leven van mensen. Ze helpen om levensgeluk te blijven ervaren of terug te vinden na een ingrijpende gebeurtenis.”
“We bereiken en raken via sociale media en ons platform vief.nl inmiddels duizenden mensen per maand. En die stellen ons steeds vaker vragen over hulp aan huis en het aanvragen van hulpmiddelen. De Vief Check is er om antwoorden te geven op een zo persoonlijk mogelijk niveau.”
Doe de Vief Check
Vul de gratis Vief Check in en krijg snel inzicht in de wirwar van zorg, hulpmiddelen en voorzieningen waar jij baat bij kunt hebben.
Waarom krijgen jullie juist over deze onderwerpen zoveel vragen?
“De afgelopen twintig jaar zijn de publieke voorzieningen heel erg veranderd. Daar kun je van alles van vinden. Maar uiteindelijk hebben we daar met zijn allen mee te leven. Er wordt van ‘de burger’ verwacht dat we veel meer voor onszelf en voor elkaar gaan zorgen. Aan de ene kant is dat begrijpelijk omdat de verzorgingsstaat uit z’n voegen dreigde te barsten. Maar tegelijkertijd heeft onze overheid het niet eenvoudiger gemaakt om dat in de praktijk te brengen. Zorg zoeken en aanvragen bijvoorbeeld is er zeker niet makkelijker op geworden. En toch er wordt veel meer zelfregie verwacht.”
Wat bijdraagt aan het gevoel van regieverlies is dat je van het kastje naar de muur wordt gestuurd.
“Technologische ontwikkelingen spelen ook mee. Neem de belastingaangifte. Die is makkelijker gemaakt dankzij digitalisering; alles is al vooraf ingevuld en met drie klikken op de knop ben je bij wijze van spreken klaar. Maar je hebt wel een laptop of tablet nodig, je moet inloggen met DigiD. Je moet, kortom, wel de kennis en vaardigheden hebben om te navigeren in de digitale wereld. Bij de bank of de gemeente kun je ook al niet meer terecht want die sluiten steeds meer loketten. Een van de factoren die bijdragen aan gevoelens van regieverlies is dat je van het kastje naar de muur wordt gestuurd. Of dat je niet zo goed weet waar het kastje staat waar je naartoe wilt. De Vief Check geeft daarop een eerste antwoord.”
Welke vragen beantwoordt de Vief Check dan zoal?
“Eigenlijk geeft de Vief Check antwoord op drie hoofdvragen: wat bestaat er waar jij baat bij kunt hebben, waar kun je dat vinden en hoe vraag je het aan? Je krijgt meer zicht op de wirwar van regels, wetten, hulpmiddelen, ondersteuning en zorg. Zorg die er in Nederland gelukkig nog steeds is maar waarin het heel moeilijk navigeren is. Zorg en ondersteuning zijn ruwweg verdeeld onder drie wetten: de Zorgverzekeringswet, de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) en de Wet langdurige zorg (Wlz). Alle zorg en ondersteuning valt onder één van die drie maar je weet nooit precies welke. En de ingangen zijn ook elke keer weer anders. Dat maakt het best complex. Je hebt dan op lokaal niveau ook nog te maken met woningcorporaties, zorgaanbieders, verschillen tussen gemeentes, aanvullende regels als je nog een partner of thuiswonende kinderen hebt en ga zo maar door.
Je krijgt een op maat gesneden set adviezen en tips
Omdat we als burgers steeds meer om ons heen en naar onszelf moeten kijken voor ondersteuning, ontstaan er heel veel particuliere initiatieven, vaak alleen lokaal of regionaal beschikbaar. Met de Vief Check doen we een eerste poging ook dit soort meer lokale initiatieven onder de aandacht te brengen bij de mensen die er baat bij zouden kunnen hebben.”
Hoe werkt de Vief Check precies?
“In de Vief Check beantwoord je een aantal vragen op verschillende gebieden, waardoor de tool in staat is om op persoonlijk niveau een serie aanbevelingen en tips te geven waar je baat bij hebt, waar je het kunt vinden en hoe je het aanvraagt. Dat gaat van zaken rondom dagelijks leven, in en rond het huis tot aan zingeving, vrijwilligerswerk, mobiliteit en gezondheid. Je krijgt na het invullen van de Vief Check een op maat gesneden set adviezen en tips op al deze gebieden. Invullen kan overigens volledig anoniem dus je hoeft niet bang te zijn dat je privé-informatie op de verkeerde plek terecht komt.”
Doe de Vief Check
Vul de gratis Vief Check in en krijg snel inzicht in de wirwar van zorg, hulpmiddelen en voorzieningen waar jij baat bij kunt hebben.
Tot slot: hoe zie jij de toekomst van deze tool?
“We hebben nu de eerste versie gelanceerd maar onze ambities zijn groter dan wat de tool nu kan. We houden de komende periode eerst heel goed in de gaten of de Vief Check een behoefte vervult. Als dat zo is, willen we daar eerst eens dieper induiken: bij welk van de drie hoofdvragen ligt de grootste behoefte? Uiteindelijk willen we ook de verschillen tussen de gemeenten inzichtelijk krijgen. In eerste instantie gemeenten waar ons publiek woont, zodat je ook daadwerkelijk via Vief binnen een aantal klikken op de plek terechtkomt waar je die aanvraag kunt doen. Dat is één.”
Mensen verder helpen en verbinden is het ultieme doel
“Twee: mijn aanname is dat deze check de potentie heeft om mensen met elkaar te verbinden. Bijvoorbeeld: iemand die succesvol een traplift heeft aangevraagd in Maastricht, kan iemand anders in Maastricht helpen dat ook te doen. En daar kun je natuurlijk steeds verder in gaan. Zo kun je eenzaamheid helpen tegengaan: iemand die alleen is en graag wat werk in de tuin doet, koppelen aan iemand die minder mobiel is en verlegen zit om een praatje. Kortom; faciliteren dat mensen zich weer verbinden op lokaal niveau, elkaar in de gaten houden en elkaar een beetje helpen. Mensen verder helpen én mensen verbinden is het ultieme doel. Dat zou het allermooiste zijn, als dat lukt via Vief en met hulp van de Vief Check.”