Heb je vragen, of wil je je verhaal kwijt? Stuur ons een e-mail

Grip op je financiën in een digitale wereld: hoe pak je dat aan?

Bank- en belastingzaken doen we tegenwoordig bijna alleen nog maar digitaal. En die digitalisering gaat zo snel, dat het zelfs voor mensen die ermee zijn opgegroeid soms moeilijk bij te houden is. Laat staan als je wat minder digitaal vaardig bent. Vief heeft een paar tips om de financiële administratie makkelijker te maken. Zo houd je grip op je geld en dat geeft rust.

Vaak is er thuis één van de twee verantwoordelijk voor de financiële administratie en daarmee ook voor het contact met instellingen als de bank, de belastingdienst, de hypotheekverstrekker, het energiebedrijf of verzekeringsmaatschappijen. Al deze instanties zijn bezig om zaken ‘makkelijker te maken’ door online oplossingen te ontwikkelen. Terwijl je waarschijnlijk ervaart dat communiceren en zaken doen op de traditionele manier steeds lastiger wordt. Daarin sta je niet alleen. Uit onderzoek van het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (Nibud) blijkt dat 40 procent van de Nederlanders het lastig vindt overzicht te houden over hun financiën. Eén van de oorzaken hiervan is digitalisering. Ongeveer twee derde van de Nederlanders vindt het ook jammer dat steeds meer bankkantoren sluiten. Steeds meer mensen dreigen door digitalisering buiten de boot te vallen. Het is dus zaak om in actie te komen voor het ten koste gaat van je financiële situatie. Hieronder een aantal tips om meer grip te krijgen op je financiële administratie en (daarmee) op je geldzaken.

Kiezen: online of offline

Het Nibud adviseert om te kiezen: doe je administratie volledig op papier of volledig online. Dat maakt het terugvinden van rekeningen, afschriften en andere belangrijke documenten makkelijker. Vief is fan van deze tip want het is simpel en zeer effectief. Kies je voor offline, investeer dan in een goede printer. Druk alle documenten die je alleen digitaal ontvangt af en orden ze in mappen. Stap je over van alles op papier naar alles digitaal, dan werkt dat dus andersom: scan alle belangrijke documenten die je alleen op papier ontvangt en sla die op in mappen op je PC. Let op dat je goede antivirussoftware geïnstalleerd hebt en je regelmatig back-ups maakt. Je kunt je administratie ook opslaan in de cloud. Dan kun je er altijd bij, ook vanaf een andere computer. Dat kan handig zijn als je bijvoorbeeld je kinderen eenvoudig toegang wilt geven tot je administratie. Meer weten over administratie in de cloud? Bij Seniorweb kunnen ze je zeker verder helpen.

Meldingen

Een voordeel van een administratie op papier is dat je alles in mappen kunt ordenen zoals je het zelf wilt. Digitaal is dat soms lastiger vanwege de vele ‘mijn-omgevingen’ (zoals bij de overheid, de belastingdienst, de NS, de telefoonprivider etc.). Stel meldingen in zodat je een mailtje krijgt wanneer er een bericht voor je klaarstaat. Bekijk het meteen en download belangrijke documenten om digitaal op te slaan of te printen.

Inloggegevens

Of je nou kiest voor een digitale of papieren administratie: het bewaren van gebruikersnamen en wachtwoorden hoort er tegenwoordig bij. Uit je hoofd leren is het beste maar we weten allemaal dat dit met al die inlog-omgevingen niet meer te doen is. Dus schrijf ze op een papiertje, verander regelmatig je wachtwoorden en werk ze dan ook bij op je ‘geheugensteuntje’. Ga je voor digitaal, zorg dan dat alles op dezelfde manier wordt opgeslagen. Dus op dezelfde plek, in een hoofdmap met submappen. (Dus niet: een aantal zaken in de mail opslaan en andere zaken in een map.) Je kunt ook een wachtwoordbeheerder gebruiken; een soort digitale kluis als app op je smartphone of tablet.

Betaal rekeningen direct

Een andere zeer waardevolle tip om maximale grip op je financiële administratie te houden is: betaal rekeningen direct. Te laat betalen kan een boete, aanmaningen, incassokosten en veel stress opleveren. Wanneer je bankzaken digitaal regelt, kun je vaste betalingen automatisch inplannen, dan heb je er geen omkijken meer naar. Let wel op: als het bedrag wijzigt, moet je dit in je online bankomgeving ook aanpassen.

Een vast moment

Nog een slimme tip van het Nibud: plan een vast moment in de week voor de administratie. Bewaar de post en de mails tot dat moment en ga er een uurtje voor zitten met een kop koffie of thee. Deze regelmaat zorgt ervoor dat de enveloppen en mails zich niet opstapelen tot je door de bomen het bos niet meer ziet. Maak er een gewoonte van dan wordt het een fluitje van een cent en weet je zeker dat je nooit een rekening te laat betaalt.

Praat erover!

We begonnen dit artikel met de opmerking dat thuis vaak één van de twee verantwoordelijk is voor de administratie. Dat kan prima werken maar het is wel belangrijk om erover te praten of soms even samen te gaan zitten om dingen door te nemen. Stel dat je ineens onverwacht alleen komt te staan, dan is het goed te weten wat er speelt, waar zaken opgeslagen zijn en hoe je moet inloggen bij instanties. Kortom: praat erover!

Hulp nodig?

Kun je wel wat hulp gebruiken bij de administratieve en financiële zaken? Bijvoorbeeld bij het doen van de belastingaangifte? Ouderenbonden als ANBO en KBO-PCOB bieden belastinginvulhulp aan voor hun leden. De belastingservice van de ouderenbonden is bedoeld voor 65-plussers die lid zijn en een eenvoudige aangifte hebben. Deze vrijwilligers komen vaak op huisbezoek bij de leden. Naast het lidmaatschap betaal je hiervoor een kleine tegemoetkoming voor de gemaakte reis- en onkosten. Ook veel banken hebben speciale coaches voor mensen die moeite hebben met het op orde houden van hun financiële zaken, zoals ABN AMRO.

Vief tipt

Grip houden op je geldzaken begint met weten wat erin komt en wat eruit gaat. Daarvoor is en blijft het ouderwetse huishoudboekje de beste oplossing. Hoewel we vaak klagen over de snelheid en de nadelen van digitalisering, is dit wel een hele handige: een digitaal huishoudboekje! Ze zijn er in alle soorten en maten. Wijzer in geldzaken heeft huishoudboekjes op een rij gezet die je kunt gebruiken om overzicht te krijgen in je inkomsten en uitgaven. Hier vind je meer informatie over de mogelijkheden van een (digitaal) huishoudboekje.

Up-to-date over digitale veranderingen?

Altijd op de hoogte blijven van handige tips en inspirerende artikelen? Schrijf je dan gratis in voor de nieuwsbrief van Vief.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief van Vief
 * Verplichte velden

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het privacybeleid en de servicevoorwaarden van Google zijn van toepassing.


Meest gelezen